2020.11.17. 02:00
Motiváltság = teljesítménynövekedés?
Szinte hétköznapi jelenség, hogy gondosan összeválogatott csapatunk teljesítményemotivációs jelenségekre visszavezethetően nő vagy csökken. Néha megéri globálisan ránézni helyzetünkre és a motivációs tényezők között keresni az elakadás okát. Van, hogy többeket érint ugyanaz a motivációs kérdéskör, s ritkán előfordul olyan eset is, amikor egyetlen munkatársrossz hozzáállása, nyíltan ki nem mondott aggályai miatt kezd általános rossz hangulat eluralkodni a csapatban. Cikkünkben rávilágítunk a kiváltó okokra és megemlítünk néhány, a problémákat megoldó, kisimító fejlesztési irányt is.
A férgesalma hatás
A közkedvelt csoportfejlődési elmélet, a Tuckman-modell(forming-storming-norming-performing) elég népszerű és ismert, ám sokszor találkozunk azzal a félreértéssel, hogy ez a folyamat a performing szakaszban meg is áll, stagnál. A valóság azonban az, hogy a performing energiaigénye és a környezet állandó változása hosszabb-rövidebb időre időszakosan visszaveti a csoport adott működési formáját egy korábbi stádiumba. Vagyis a hatékony működésért sokszor újra kell értelmezni a közösség normáit. Ezért pedig a közösség tagjai, viselkedésük, igényeik a felelősek.
Adott tehát, hogy mikor egy kolléga motiváltsága csökken, akkor az előbb-utóbb a közösségreis hatni fog, akárcsak egy férges alma esetében.
A jelenség sok buktatóval bír. Egy kommunikációjában még nem elég magabiztos vagy azt még megfelelően ki nem épített csapatban a résztvevők inkább csak érezni fogják a problémát. Kényelmetlen, bizonytalan alaphangulat alakulhat ki, amiből az egész csoportra ható motivációvesztés alakulhat ki, sőt, burn out is megjelenhet. De hogyan mehetünk ennek elébe?
Lelki üzemanyag
Daniel H. Pink – Motiváció 3.0 című könyvében részletesen kifejti, hogy miért kezd elavulttá válni a megszokott büntetés-jutalom rendszerű motivációs modell. Igaz, az egyénnek szüksége van ugyan egy bizonyos alapjuttatásra (jutalom), de ha eléri – az egyébként személyenként változó – szükséges elégedettségi szintet, akkor az anyagi díjazás kifejezetten ronthat is a teljesítményén. Azaz a megfelelően motivált munkaerő korántsem a jól fizetett munkaerővel egyenlő. A megoldást a belső motiváltság felépítésében kell keresni.
Vezetőként fel kell térképeznünk, milyen hajtóerő munkál kollégáinkban, mert lelki üzemanyagot több módszerrel is adhatunk, attól függően, mi motiválja az egyes kollégákat. Egyrészt már a toborzáskor is egyre gyakrabban vetnek be az interjúztatók idevágó teszteket, másrészt a később időszerű teljesítményértékelő beszélgetések (TÉB) is gyakran felszínre hozzák a beosztottakat serkentő célokat és eszközöket.
A tudatos vezető folyamatosan kutatja munkatársai épp aktuális munkamorálját, így az ebből kialakult csoportdinamikai hatások is irányíthatóvá válnak.
A tehetségmenedzsment szerepe
De mi is a tehetség? Joseph Renzulli tehetségmodellje három jól mérhető tulajdonság egymásra ható rendszerét állítja fel tehetség-elméletének igazolására. E három tényező a kreativitás, az adott munka elvégzésére irányuló átlag feletti képesség és maga a feladat iránti elköteleződés. Mindezekből kiindulva, maga a tehetségmenedzsment is ezekre hat: vizsgálja és fejlesztési, motivációs eszközökkel igyekszik hatni a hármas egységet alkotó rendszer esetleg gyengébb vagy épp elakadó pontjaira.
A tehetségmenedzsment vezetői tevékenység. Beosztottjainkat általában nem pont olyan szaktudással, későbbi munkaterületük szakértői tapasztalatával vesszük fel, amire éppen szüksége van a szervezetnek.
A hatékony beillesztésnek része a betanítás, a továbbképzés és a munkafeladatok személyre szabása is, mely hozzájárul a motiváláshoz. A személyre szabott tehetséggondozás hasonlóan épül fel, mint a projektmenedzsment, hasonló működési láncot tapasztalhatunk: tervezés, szervezés, vezetés és ellenőrzés.
Motivációs szerszámdoboz
Azt, hogy kit mi motivál, néha még maga a személy sem tudja pontosan megfogalmazni. Az önismeret itt hatalmas kérdés: a saját erősségeivel és fejlesztendő területeivel időről időre szembenéző munkaerő sokkal jobban tud választ adni erre kérdésre, így érdemes időt és energiát fordítani a kollégák fejlesztésére e téren. Vagyis nem elég a vezetőket felvértezni a legújabb motivációs arzenállal, hanem a kollégákat is támogatni szükséges abban, hogy képesek legyenek megfogalmazni, mi hajtja őket nap mint nap.
Érdemes egy pillantást vetni arra a 2007-es amerikai kutatásra, ahol a munkavállalókat és a HR szakembereket is külön-külön megkérdezték arról, mi a legfontosabb megtartó tényező egy munkahelyen. Nem meglepetés, hogy a két tábor nem azonos toplistát állított fel, azonban fontos megjegyezni, hogy mindkét esetben a top 3-ban szerepelt a tanulás, fejlődési lehetőség igénye.
Jól látszik tehát, hogy a személyes célok felülemelkednek az anyagiakon. A teljesség igénye nélkül vessünk egy pillantást a munkavállalók prioritásaira, hiszen ezekre reagálva tudunk majd megfelelő motivációs eszköztárat is összeállítani.
- Érdekes munka, kihívások
- Tanulás, fejlődési lehetőségek
- Karrirerfejlődés, előrelépés
- Jó munkatársak
- Méltányos fizetés
- Jó főnök
- Elismerés, megbecsültség
- Juttatások
- Értékteremtő munka
- Büszkeség a cégre, a cég termékeire