<< Vissza

Miért sikertelen a projektek nagy része?

Kiemelt

Visszatérő jelleggel lehet olvasni különböző statisztikákat arról, hogy a projektek igen nagy hányada sikertelen, vagy csak jelentős késedelemmel, a költségeket meghaladva lehet (rész)eredményeket elérni (lásd PMI Pulse of Profession 2020, PMSZ Projektmenedzsment Körkép 2022). A minap egy munkaerőpiaci elemzést olvastam és megütötte a szememet egy mondat, ami talán összefüggésben lehet a címben feltett kérdéssel.

Számos kutatóintézet (pl. Gartner, TechRepublic) foglalkozik a projektek sikerességének a kulcsával, a kudarcok okaival. Maga a PMI is részben azzal a céllal jött létre, hogy a szakmai közösség által jó gyakorlatoknak tartott technikákat és eszközöket felismerje, összegezze és terjessze. A személyes tapasztalatom is azonban ezekkel a törekvésekkel szemben az, hogy a projektek egy jelentős része kudarcot vall, vagy legalábbis nem az eredeti tervek szerint valósul meg.

Illusztrációként álljon itt a PMI Pulse of Profession 2020-as kiadvány egy kérdése és az arra adott válaszok összesítése:

Q: Az Ön becslése szerint a szervezetében az elmúlt 12 hónapban befejezett projektek hány százaléka volt, amelyek….?

 

DD.png

PMI Pulse of Profession 2020 appendix alapján.

 

A különböző kimutatásokban megoszlanak a konkrét számok iparág, időszak, méret és földrajzi eloszlás szerint, de akár 70-80% is lehet a sikertelenség aránya. Számos okot feltárnak ezek a kutatások és nyilván az ördög a részletekben van, emiatt általános megoldás nincs is, vagy legalábbis a kollektív bölcsesség ezt nem tudta feltárni, és én sem teszek rá kísérletet.

Visszatérve az említett olvasmány élményre: egy egyébként igen tartalmas és tanulságos IT munkaerőpiaci értekezésben – a kontextusból szándékosan kiragadva – volt olvasható (kiemelés tőlem):

„(..) a projekt vezetés különösen jó választás lehet. Ez ugyanis az IT területén a legflexibilisebb szakirány, ami nem igényel semmilyen egyetemi képzést, azonban relatíve könnyen elsajátítható.”

Jómagam az ún. „accidental” projektmenedzser kategóriába esek, amikor is azt vesszük észre, hogy akarva-akaratlanul egyszer csak elkezdünk projektet menedzselni. Igen, sokan úgy lehetünk vezetői egy akár stratégiai fontosságú feladatnak, hogy semmilyen érdemi képzésben nem volt addig részünk.

De biztos, hogy ez a leghatékonyabb módja annak, hogy projekteket vezessünk? Aligha. Megítélésem szerint a projektek kudarcának az egyik lehetséges gyökér oka éppen a fenti megközelítés, hogy projektet mindenki tud vezetni, mint ahogy a focihoz is mindenki ért Magyarországon (mármint rajtam kívül). Abban az esetben pedig, ha a felsővezetők ill. döntéshozók is osztják ezt a vitatható nézetet, akkor könnyen feltételezhető, hogy borítékolva van a kudarc.

PMSZ Körkép 2022. kiadásában olvasható: „A projektsikert leginkább meghatározó vagy gátló tényezők egyértelműen a személyi jellegű, kompetenciához köthető faktorok. (..) a projektvezető és a hatékony projektmenedzsment kiemelt jelentőséggel bír a siker elérésében. Összességében a szervezetek 84%-a emelte ki ezt a sikertényezőt valamilyen megfogalmazásban.”

A helyzetet csak árnyalja, de nem cáfolja, hogy léteznek nagyon sikeres projektvezetők, akik ösztönösen rátalálnak a megfelelő eszközökre és sikerre viszik a projektet, rosszabb esetben kilépnek az adott projektből. Azoknak, akiknek nem adatott meg ez a képesség, inkább javasolt, akár egyetemi szinten is elsajátítani a projektmendzsment eszköztárát annak érdekében, hogy csökkenteni tudjuk a sikertelen projektek arányát.

Forrás

https://thisiswhatgoodlookslike.com/2012/06/10/gartner-survey-shows-why-projects-fail/

https://www.slideshare.net/CiscoBusinessInsights/journey-to-iot-value-76163389

https://newsroom.cisco.com/c/r/newsroom/en/us/a/y2017/m05/cisco-survey-reveals-close-to-three-fourths-of-iot-projects-are-failing.html

A cikk borítóképe a Midjourney-vel készült.

Szerző
Dudás_Dezső_portre.jpg Dudás Dezső gyakorló projekt-, program- és portfólió menedzser PMP minősítéssel és fizikusi háttérrel. A légiforgalmi irányítás és a szuperszámítógépek területén szerzett egyedi projekt menedzsment tapasztalatokat. Óraadó tanár a Corvinus Egyetem nemzetközi projektmenedzser posztgraduális képzésén.

 

Keresés

Népszerű Bejegyzések

Tekintse meg az archívumokat

A 10%-os kedvezményért az alábbi regisztrációs űrlapon nyújtsd be a jelentkezésedet:

Jelentkezem