2022.02.15. 10:00
Interjú Dr. Görög Mihállyal

Dr. Görög Mihály tanulmányait a MKKE-n, valamint a Harvard Business School-on végezte. A Budapest Corvinus Egyetemen kapott adjunktusi, majd docensi, illetve egyetemi tanári kinevezést, a Stratégia és Pojektvezetés tanszék vezetője, rektorhelyettes.
Kutatásokat vezetett projektvezetés, projektmarketing és projektcontrolling témákban, számos szakkönyv és publikáció köthető a nevéhez.
Mit jelent ez a siker az Ön számára?
Mint minden elismerés, így természetesen ez is megtisztelő a számomra. Ez a díj annyiban más, hogy ez az életmű előtti tisztelgést jelenti a számomra, mégpedig a szakmai közösség, még pontosabban a gyakorlatban dolgozó szakemberek alkotta szakmai közösség elismerése, egyfajta tisztelgése mindazon szakmai-tudományos teljesítmény előtt, amit aktív pályafutásom során elértem. Így ezt nagyon komoly és megtisztelő elismerésnek tartom.
Kérem mesélje el, mikre a legbüszkébb a szakmai múltjából.
Hát erre igazán nem könnyű válaszolni, de ha egyet mégis ki kell emelnem, akkor talán azt kell megemlítenem, hogy 90-es évek elején, lényegében a nyugat-európai egyetemekkel azonos időben, sikerült elindítani és meghonosítani a gazdasági felsőoktatásban önálló tantárgyként a projektmenedzsment ismeretköreinek oktatását.
Kérem, mesélje el a legsikeresebb szakmai projekt élményét!
Hát, erre aztán tényleg nehéz válaszolni. De ilyennek tekinthető a projektmenedzsment mint tantárgy kialakítása és bevezetése a hazai felsőoktatásba vagy a Stratégia és Projektvezetés Tanszék megalapítása az akkori Corvinus Egyetemen. De, hogy klasszikus projektélményt is említsek, mindenképpen szólni kell a számomra elsőről, ami még az olajiparban eltöltött éveimhez kötődik, és ahol az első komoly leckéket kaptam gyakorlati projektmenedzsmentből. Ez a 70’-es évek végét és a 80’-as évek elejét jelentő időszakhoz kötődik, amikor a Közel-Keleten három éven át részese lehettem az ottani olaj-és földgázipari infrastruktúra fejlesztését eredményező projektek vezetői team-jének. Életre szólóan sokat tanultam ezeknek a projekteknek a tapasztalataiból.
Visszatekintve az elmúlt 70 esztendőre, milyen szakmai tanácsot adna a pályakezdő önmagának?
Így a 7. X-en túl is fiatalos, lendületes, lelkes. Mi az Ön titka, honnan merít energiát?
Az elmúlt évtizedekben folyamatosan egyetemi hallgatók társaságában töltöttem az idő egy jelentős részét, ami önmagában is arra predesztinálja az embert, hogy megőrizze fiatalos lendületét. Ugyanakkor a hallgatók mindig tudnak olyan szakmai kérdéseket feltenni, amikre én még korábban nem gondoltam, és ezekre a kérdésekre adandó válaszok megtalálása nem hagyja elkényelmesedni az ember elméjét. Ugyanakkor rendszeresen felkért bírálója vagyok a szakterület vezető nemzetközi szakfolyóiratának (International Journal of Project Management), ami megköveteli, hogy kövessem a szakterület fejlődését. Mindamellett fizikailag is igyekszem karbantartani magam.
Magam is úgy gondolom, hogy a jelenleginél egy szorosabb és intenzívebb együttműködés mindkét félnek hasznára lehetne, aminek tartalmi kimunkálása közös feladat. Annyit azonban itt is el tudok mondani, hogy az egyetemi projektmenedzsment-témájú kutatások (oktatói vagy PhD) számára kitűnő vállalati terepet jelenthetnének a PMI Budapest, Magyar Tagozatban részes vállalatok. Olyan kutatásokra gondolok itt, amelyek keretében megszületett eredmények ugyanakkor ezeknek a vállalatoknak a számára a gyakorlatban is hasznosítható tudást eredményeznének. Mindezek alapján pedig nemzetközi szakmai konferenciákon, közös szakmai előadásokkal együtt növelhetnénk a PMI Budapest szakmai renoméját is.
Milyen feladatokon dolgozik jelenleg, és milyen tervei vannak a közeljövőben?
Még van előttem néhány, adott esetben teljesen új feladat is. Az előttem álló feladatok egyike a projektmenedzsmentet oktató fiatal egyetemi kollégák számára a felhalmozott oktatói-kutatói tapasztalatok átadása, beleértve a PhD-hallgatók témavezetését is. Egy másik ilyen feladat a PhD-hallgatók számára egy eddig nem oktatott ismeretkör, a tudományos közlemények írása (academic writing) tantárgy kialakítása, valamint annak oktatása a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karán. Kicsit abban a helyzetben vagyok ezzel, mint bő 30 évvel korábban fiatal egyetemi oktatóként a projektmenedzsment ismeretkör egyetemi tantárggyá fejlesztésekor. Lehet, hogy ez is hozzájárul a fiatalos lendület és lelkesedés fenntartásához?