2020.09.10. 10:00
Hogyan dolgozz nagy cégekkel agilisan? - Dual Track Agile
Az elmúlt évtizedben a nagyvállalatok számára is szinte elvárás lett az agilis működés, a belső folyamataik rugalmassá és hatékonnyá tétele mellett a szoftveres beszállítóikkal történő eredményes együttműködés érdekében is.
Az agilis módszerek mindegyike egy olyan ciklusra épül, melyben a megrendelő a lehető leghamarabb kap egy tesztelésre éppen alkalmas funkcionalitású termék verziót, véleményezi azt és kijelöli a további irányokat, majd 1-4 hét elteltével újra megkapja tesztelésre a továbbfejlesztett verziót. A megközelítésnek hátránya, hogy a termék funkciók validálásához szükséges először azok leprogramozása, így sok fejlesztői erőforrást kell allokálni később módosításra, vagy elvetésre kerülő funkciók elkészítésére.
Dual Track Agile
A Dual Track Agile módszertan lényege, hogy külön kezeli egymástól a termék tervezési és leszállítási fázisát, és az üzleti problémákra adandó megoldások funkcióinak és megjelenésének megrendelő általi validálása már a tervezési fázisban megtörténik.
A Dual Track módszertan szerint történő együttműködés úgy lehet optimális, ha a megrendelő érintett szakterületei az üzleti probléma megfogalmazójaként és a megoldások validálójaként vesznek részt a folyamatban, és a szoftverfejlesztő partnerükre bízzák a tervezési és leszállítási fázisok teljes menedzsmentjét.
Mire számíthat ilyen esetben a megrendelő, milyen folyamatok zajlanak majd a szállítónál, amik megbízható és minőségi szállítást eredményeznek?
A hatékony erőforrás kihasználást elsősorban a tervezési és leszállítási fázisok külön választása, és a folyamatos megrendelői validálás biztosítja. A termékfelelősből és designerekből álló tervezési csapat először kidolgozza és elfogadtatja a magas szintű üzleti megoldást, ezt követően elkészíti, teszteli és jóváhagyatja a design komponenseket, végül a komponensekből felépíti a végleges design prototípusokat. Számos olyan prototípus készítő program létezik (Invision, Zeplin, Axure RP), melyekkel drótváztól kezdve, egyszerű és bonyolult interakciókon át, szinte mindent lehet demózni. A demózások során a megrendelő megismerheti és kipróbálhatja a javasolt megoldást, validálásra kerül a prototípus, ami már a legapróbb részleteket is tartalmazhatja. Az elfogadott prototípus lesz a fejlesztés alapja, kiválthatja a részletes specifikációt, hisz tökéletesen szemlélteti a fejlesztési folyamat elvárt eredményét. Mindez lehetővé teszi, hogy a fejlesztők backlogjába kizárólag értékteremtő feladatok kerüljenek, ezzel optimalizálva az erőforrás kihasználást.
A szállító a megrendelői validációs pontokon túl folyamatos belső és külső teszteléseket is végez. A működést szemléltető screen-flow-k és design komponensek (pl. drop-down) megjelenését és használhatóságát belső, gyors teszteléssel lehet végezni, és a komponensekből álló összetettebb terveket is lehetséges házon belül tesztelni. A prototípus tervek validálására már rekrutált tesztelőket használ a szállító, majd a kész prototípusokat véglegesíti célpiacon, megrendelőnél végzett tesztek révén.
Összességében, a Dual Track Agile koncepció rendszeresíti az üzleti problémákra adandó megoldások felépítésének tesztjeit és megrendelő általi validálását, hogy a végleges megoldás leszállítása a fejlesztői erőforrások leghatékonyabb felhasználásával történhessen.
Megjegyzés és felelősség kizárása: Ezen Blog bejegyzés szerzője Piltmann Ákos, PMI-ACP® a pmi.hu vendégszerzője. Az írás a szerző saját szakmai véleményét, megállapításait, következtetéseit tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik meg a PMI Budapest, Magyar Tagozat álláspontjával, illetve nem tekinthető hivatalos ajánlásnak, állásfoglalásnak, véleménynek a PMI Budapest részéről. Az írás szerzői és megjelenési jogai az eredeti szerzőt illetik.