2020.09.04. 06:00
FinTech, Star Wars és az agilitás
A Star Wars és a banki digitalizáció
Messze már az az időszak, amikor a 2000-es évek elején, az első dotcom őrülettel párhuzamosan a londoni banki konferenciák „The end of Branch Banking”, azaz a „Fióki bankolás vége” típusú panelekkel hirdették magukat. Majd a 2000-es évek közepére a „The Branch strikes back”, azaz „a Fiókhálózat visszavág” típusú megközelítések kaptak hangot.
Aki egy kicsit is fogékony volt a Star Wars analógiára, megérezte a sorok között. Ugyanúgy, ahogy az elmúlt években kibontakozó fintech forradalomban és digitalizációs versenyben szintén elég könnyű volt meglátni a hagyományos banki „birodalmi” szereplők és a fintech „felkelők” küzdelmét. Legalábbis első látszatra, hiszen a valóság azért lényegesen árnyaltabb, hiszen mára a fintech-ek és a hagyományos bankok által alkotott stratégiai szövetségek között (is) zajlik a küzdelem.
A neobankok sikereit érdemes mindig a profitabilitás oldaláról is megnézni, ugyanakkor a „távoli szektorokból” a pénzügyi szektorba érkező Big Tech-ek, mint az Apple, a Facebook, a Google és az Amazon, vagy a kínai tech óriások Szuper App-jai által a hagyományos bankolásra jelentett fenyegetés nagyon is valós. Mondhatni a teljes pénzügyi szektor megy galaktikus változásokon keresztül és a szereplők sokszor úgy fordulnak az agilitás felé, mintha valami szupererőt keresnének benne.
A Project Economy és az Agilitás
Mindenhol ott van az agilitás, kezdve a lean (fintech) startupok természetes működésétől a nagybanki szervezetek agilis transzformációjáig, IT fejlesztésben, újabban szervezetfejlesztésben és HR-ban egyaránt. Felgyorsult a termék - és szolgáltatás fejlesztés, minden digitalizálódik, a platformok, app-ok korában élünk.
A piacszerzés üteme a digitális ajánlatok segítségével sokkal gyorsabb lehet, mint bármikor is a múltban, és ez ellenkező előjellel is igaz. Az Y és Z generációk meghatározó ügyféltömegekké válásával a nem megfelelő szolgáltatási színvonal esetén a piac (ügyfél) vesztés üteme is gyors. De nem is tisztán újgenerációs kérdés ez, hiszen a járványhelyzet pl. az idősebbek tömegeit tette ugyancsak gyakorló digitális banki ügyféllé. A digitális ügyfélért pedig a digitális térben versenyeznek a szolgáltatók, bankok, e-commerce és közösségi média platformok.
Ez a szövetségek és a ’Project Economy’ kora is, ahol fejlesztési portfoliókban, release-kben és folyamatos increment-ekben élünk, lean-ek vagyunk és agilisak. Számomra, több agilis projekt és szervezeti transzformáció után is üdítően hat az az egyszerű megközelítés, amit Jeff Gothelf alábbi előadásában az agilitás kapcsán kiemel:
Józan gondolkodás, adat alapú döntések, transzparencia, vezetői kontroll és példamutatás, belülről, a szervezeti kultúrából fakadó erő és innováció.
Mert ahogy a Star Wars-ban is mondták: az igazi Erő belülről jön.