<< Vissza

FinTech, Star Wars és az agilitás

Kiemelt
AGILIS

A Star Wars és a banki digitalizáció

Messze már az az időszak, amikor a 2000-es évek elején, az első dotcom őrülettel párhuzamosan a londoni banki konferenciák „The end of Branch Banking”, azaz a „Fióki bankolás vége” típusú panelekkel hirdették magukat. Majd a 2000-es évek közepére a „The Branch strikes back”, azaz  „a Fiókhálózat visszavág” típusú megközelítések kaptak hangot.

Aki egy kicsit is fogékony volt a Star Wars analógiára, megérezte a sorok között. Ugyanúgy, ahogy az elmúlt években kibontakozó fintech forradalomban és digitalizációs versenyben szintén elég könnyű volt meglátni a hagyományos banki „birodalmi” szereplők és a fintech „felkelők” küzdelmét. Legalábbis első látszatra, hiszen a valóság azért lényegesen árnyaltabb, hiszen mára a fintech-ek és a hagyományos bankok által alkotott stratégiai szövetségek között (is) zajlik a küzdelem.

A neobankok sikereit érdemes mindig a profitabilitás oldaláról is megnézni, ugyanakkor a „távoli szektorokból” a pénzügyi szektorba érkező Big Tech-ek, mint az Apple, a Facebook, a Google és az Amazon, vagy a kínai tech óriások Szuper App-jai által a hagyományos bankolásra jelentett fenyegetés nagyon is valós. Mondhatni a teljes pénzügyi szektor megy galaktikus változásokon keresztül és a szereplők sokszor úgy fordulnak az agilitás felé, mintha valami szupererőt keresnének benne.

A Project Economy és az Agilitás

Mindenhol ott van az agilitás, kezdve a lean (fintech) startupok természetes működésétől a nagybanki szervezetek agilis transzformációjáig, IT fejlesztésben, újabban szervezetfejlesztésben és HR-ban egyaránt. Felgyorsult a termék - és szolgáltatás fejlesztés, minden digitalizálódik, a platformok, app-ok korában élünk.

A piacszerzés üteme a digitális ajánlatok segítségével sokkal gyorsabb lehet, mint bármikor is a múltban, és ez ellenkező előjellel is igaz. Az Y és Z generációk meghatározó ügyféltömegekké válásával a nem megfelelő szolgáltatási színvonal esetén a piac (ügyfél) vesztés üteme is gyors. De nem is tisztán újgenerációs kérdés ez, hiszen a járványhelyzet pl. az idősebbek tömegeit tette ugyancsak gyakorló digitális banki ügyféllé. A digitális ügyfélért pedig a digitális térben versenyeznek a szolgáltatók, bankok, e-commerce és közösségi média platformok.

Ez a szövetségek és a ’Project Economy’ kora is, ahol fejlesztési portfoliókban, release-kben és folyamatos increment-ekben élünk, lean-ek vagyunk és agilisak. Számomra, több agilis projekt és szervezeti transzformáció után is üdítően hat az az egyszerű megközelítés, amit Jeff Gothelf alábbi előadásában az agilitás kapcsán kiemel: 

Józan gondolkodás, adat alapú döntések, transzparencia, vezetői kontroll és példamutatás, belülről, a szervezeti kultúrából fakadó erő és innováció.

Mert ahogy a Star Wars-ban is mondták: az igazi Erő belülről jön.

 

Megjegyzés és felelősség kizárása: Ezen Blog bejegyzés szerzője Takács Attila, PMP® üzletfejlesztési vezető, a Complytron munkatársa a pmi.hu vendégszerzője. Az írás a szerző saját szakmai véleményét, megállapításait, következtetéseit tükrözi, amely nem feltétlenül egyezik meg a PMI Budapest, Magyar Tagozat álláspontjával, illetve nem tekinthető hivatalos ajánlásnak, állásfoglalásnak, véleménynek a PMI Budapest részéről. Az írás szerzői és megjelenési jogai az eredeti szerzőt illetik.

Keresés

Népszerű Bejegyzések

Tekintse meg az archívumokat

Projektmenedzsert keres?

Lehetősége van arra, hogy projektmenedzsert kereső álláshirdetéseit megossza az oldalunkon, amivel többszáz fős tagságunkat közvetlenül eléri!

Álláshirdetés feladása!