<< Vissza

Egy verseny a projektkészségek fejlesztéséhez

Képernyőfotó-2024-02-23---14.59.45.png

 

A csapatban gondolkodás, az együttműködés, a közös alkotás mind olyan készségek, melyekre egyre nagyobb szükség van a munka világában. Ezeket és más hasonló készségeket hivatott fejleszteni a Diákprojektverseny, mely az előző tanévben indult útjára. Dr. Pálvölgyi Lajossal, a Magyar Pedagógiai Társaság Projektpedagógiai Szakosztály elnökével, a verseny alapítójával és Fodor Andreával, a Projektcoach Consulting Kft. alapítójával, a verseny egyik zsűritagjával beszélgettünk a verseny célkitűzéseiről, támogatóiról és az előző év tapasztalatairól.

Mikor és milyen céllal indították útjára a Diákprojektversenyt?

Dr. Pálvölgyi Lajos (P. L.): A program az előző tanévben indult. A felhívásra öszszesen 52 pályázat érkezett az ország különböző pontjairól, gimnáziumokból, technikumokból. Célunk az volt, hogy a pedagógusokat projektek szervezésére inspiráljuk, hogy fejlesszük a fiatalok projektszemléletét, elvégre mindketten a projektmenedzsment szakmában dolgozunk. A verseny olyan fontos kompetenciákat fejleszt, melyek úgy a munkában, mint a magánéletben jól hasznosíthatók. A pályaorientációt és az önismeretet is segíti, mivel a projektek által a diákok sok új tapasztalatot szerezhetnek.

Ki és milyen feltételekkel indulhat a versenyen?

P. L.: Középiskolás csapatok indulhatnak. Az ideális létszám 5–8 fő, de ezt a létszámot a tanárok kérésére módosítottuk, így jelenleg két főtől kezdve egy egész osztály számára is lehetséges a jelentkezés. Bármilyen középiskolából küldhetnek pályázatot a diákok, sőt az idei évtől már külhoni projekteket is örömmel fogadunk.

A projektek témája nincs konkrétan meghatározva a versenykiírásban, a fiatalok szabadon dönthetnek a témáról. Melyik témát választották a legtöbben?

P. L.: A pályázóktól azt várjuk, hogy olyasvalamit alkossanak, ami hasznos az iskolájuk, vagy valamely célcsoport számára. A pályázat fontos eleme a reflexió. Ez olyan kérdésekre keres választ, hogy Mit csináltunk?, Hogyan csináltuk?, Mit tanultunk belőle? Tavaly a fenntarthatóság témája nagyon erősen dominált, huszonhét versenymunka érkezett ebben a témakörben, kilenc pedig a digitális tematikát érintette. Azért sem adtunk meg konkrét témákat, hogy az önismeret bővítését és a pályaorientációt ne korlátozzuk; voltak, akiket ez a szabadság inspirált, de olyanok is voltak, akik emiatt nem jelentkeztek.

Fodor Andrea (F. A.): Kifejezetten előnyére vált a versenynek, hogy nem volt konkrét téma megadva. Sokféle projekt, számos ragyogó ötlet érkezett be hozzánk, melyeket alapvetően a diákok találtak ki, és ők dolgoztak a megvalósításukon. Informatika témában kiemelném például, hogy egy csapat alkalmazást készített a tanulók tájékoztatására az iskolában kihelyezett monitorokon, valamint létrehoztak egy olyan alkalmazást is, amely megmutatta, mennyien vannak a büfében, hogy a tanulók lássák, érdemes-e a szünetben odamenni. Egy asztaloscsapat egy egészen különleges asztalt alkotott nagyon komoly funkciókkal. A társadalmi célú témák között volt egy olyan projekt, amelyben a gyerekek egy társasjátékot alkottak, melyben feltüntették, hogy a munka világában milyen helyzetek érhetik őket és ezekre milyen reakciót érdemes adni. Ez mind csak kiragadott példa, számtalan remek ötlet és kivitelezés érkezett be hozzánk.

Milyen módon lehet benyújtani a pályázatokat? Hogyan történik a versenymunkák elbírálása?

P. L.: A jelentkezés nevezéssel indul, ahol egy 18 év feletti személy regisztrál, itt még nem kell megadni a témát. Pár hónap múlva kell feltölteni az írásos anyagot egy oldalra, ezt idén április 1. és április 8. között tudják majd megtenni a jelentkezők. A beérkezett munkákat a zsűri egy pontrendszer szerint elbírálta és kiválasztotta azt a 30 projektet, amely továbbjutott. A második forduló a csapatok választása szerint online vagy offline zajlott. A verseny záró eseményén az offline lehetőséget választó csapatok a zsűri előtt, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar tantermeiben prezentálták a projekt jüket. Ez egyrészt élmény volt számukra, hiszen közönség előtt, az egyetemen tartottak előadást, másrészt lehetőségük volt egymás projektjét is végighallgatni.

F. A.: Zsűritagként én a második fordulóba kapcsolódtam be, a pályázatok elbírálásába. A feladat nehézsége az volt, hogy sok esetben az írásos pályázati anyag teljesen más képet mutatott, mint a projekt személyes bemutatása. Ugyanakkor emiatt nagyon érdekes és izgalmas is volt a feladat, és a sok különdíjnak köszönhetően minden témában tudtuk díjazni a legkiemelkedőbbeket.

A versenyt sok cég támogatja. Miért támogatja ezt a versenyt a versenyszféra, és hogyan történt a gyakorlatban az együttműködés?

P. L.: Mivel több évtizede dolgozom a versenyszférában, első körben az általam ismert cégeket kérdeztem meg, hogy támogatják-e a kezdeményezést. Sokan rögtön rábólintottak, hogy persze, támogatják. A logójukat feltüntettük, és folyamatosan kaptak tájékoztatást. Voltak olyan cégek is, amelyek nagyobb összeget adományoztak, és emellett különdíjat is kitűztek. Zsűritagokat is delegáltak, akik a különdíjak odaítélésében hoztak végső döntést. Főbb támogatóink a Deutsche Telekom, a MOL, a Richter Gedeon, a Project Management Institute Magyar Tagozat és a Magyar Projektmenedzsment Szövetség. A HiSchool Alapítvány nem pénzzel támogatta a fiatalokat, hanem mentorálással, tanácsadással. A cégek abban is segítettek, hogy a saját online felületeiken népszerűsítették a kezdeményezést. A versenyt Magócs Éva (ELTE PPK) kollégámmal együtt szervezzük.

F. A.: Mi a projektmenedzsment és az oktatás területén tevékenykedünk, innen ismerjük egymást Lajossal. Nekünk mint a projektmenedzsment-oktatással foglalkozó szervezetnek nagyon fontos a projektmenedzsment-szemlélet átadása a felnövekvő generáció számára. A személyes véleményem is az, hogy a projektmenedzsment az élet egyre több területén kap nagy hangsúlyt, sőt a vállalati életben is exponenciálisan növekszik a szerepe. Minél jobban automatizáltak a folyamatok egy vállalatnál, annál inkább a különböző szakmák, eltérő területek együttműködését igénylik, és ezeket a folyamatokat csak projektmenedzsmenttel lehet megfelelően kézben tartani. A projektmenedzsment létjogosultsága, szerepe dinamikusan nőni fog a jövőben, emiatt egyre nagyobb szükség lesz projektmenedzserekre is.

Mesélnének az előző év nyertes pályázatairól?

P. L.: A fődíjat a Budapest II. kerületi II. Rákóczi Ferenc Gimnázium csapata kapta, akik a projektjükben egy oktatási konferenciát szerveztek. Itt nemcsak a témaválasztás volt figyelemreméltó, hanem a pályamunka komplexitása, tudatossága, kidolgozottsága is. Szétosztották a feladatokat és a nemzetközi tájékozódásra is gondoltak. Felkeresték a Finn Nagykövetséget, ahol a finn oktatási rendszerről készítettek interjút. Erről film is készült, ami része volt a benyújtott pályázatuknak. A másik kiemelt projekt a fenntarthatóság témájához kapcsolódott, ezt a Közgazdasági Politechnikum Alternatív Gimnázium csapata adta be. Készítettek egy napelemes kis egységet, ami napelemből, akkumulátorból és különböző átalakítókból áll; gyakorlatilag egy hordozható áramforrást hoztak létre, amivel lehet telefont, laptopot tölteni. Ennél a projektnél az önállóság, az eredményesség és a reflexió volt kiemelkedő.

Hogyan hat a Diákprojektverseny hosszú távon a diákok életére?

F. A.: A hosszú távú hatásait majd csak évek múlva tudjuk lemérni, ennek ellenére úgy gondolom, hogy a projektmunkák gyakorlása nagy hatással van a készségek fejlődésére; a kommunikáció, az együttműködés, a siker érzése, az a tudat, hogy együtt hoztak létre valamit, ami használható, ami értékes, alapvetően nagyon sokat adnak a fiataloknak. A verseny ehhez annyit tud még hozzátenni, hogy a pályázók visszajelzést kapnak a munkájukról, hiszen fontos a munkájukat elismerni. Nagyon jól le lehetett mérni a pályamunkákon a pedagógusoknak a hozzáadott szerepét és értékét is, tehát azt, hogy milyen sokat jelent egy támogató pedagógus jelenléte, aki inspirálja, motiválja a gyerekeket.

P. L.: Amikor véget ért a verseny, a diákoknak és a tanároknak is lehetőségük volt egy online felületen visszajelzést adni. Pozitív visszajelzéseket kaptunk: hasznosnak találták, és érzelmileg is megérintette őket. Kiemelték, hogy folyamatosan kaptak segítséget, támogatást, hogy csapatban dolgozhattak, és a csapatban mindenki azt csinálhatta, amiben a legjobbnak érezte magát.

A verseny honlapján további részletek és letölthető projektpedagógiai módszertani anyagok találhatók: https://diakprojekt.hu/

 

Keresés

Népszerű Bejegyzések

Tekintse meg az archívumokat

A 10%-os kedvezményért az alábbi regisztrációs űrlapon nyújtsd be a jelentkezésedet:

Jelentkezem