• Zsombor fotoHonnan értesültél a programról és miért keltette fel az érdeklődésed? A BME 23 éves villamosmérnök (MSc) hallgatója vagyok, Dr. Prónay Gábor demonstrátora és tanítványa. Ő ismertette és szerettette meg velem a Projektmenedzsment szakmát. Tanításai nyomán ismerem meg egyre jobban ezt a területet, tavaly részt vettem a PMSZ projektfelkészültségi versenyen is. A PMI mentoring programjáról a szervezet honlapján értesültem. Most a célom az, hogy megismerkedjek a projektmenedzsment szakmában dolgozókkal, a mindennapjaik kihívásaival és az életükkel. Mindezt azért teszem, hogy kiderüljön, vajon tényleg nekem való ez a szakma?
  • Volt-e részed korábban ilyen mentoring programban? A középiskolás éveim alatt a Trefort Ágoston Gimnáziumba tanultam, itt a diákok szüleinek köszönhetően volt lehetőségem munkahelyeket, szakmákat megismerni. Ezen kívül inkubátor programokban is részt vettem, ami induló vállalkozásoknak szól, de ilyen mértékű törődésben és célirányosságban még sosem volt részem, mint amit ez a program nyújtott.
  • A korosztályodnak is érdekes lehet ez a program? Igen. Csoportos mentorprogramokról már hallottunk, de nincs másik ennyire személyes program.
  • Évfolyamtársaidnak meséltél-e a mentoring programról? Még a jelentkezésemkor ajánlottam azoknak, akikről úgy gondoltam, hogy hozzám hasonló cipőben járnak. 5-10 évfolyamtársamnak, a szüleimnek, tanáromnak meséltem róla.
  • Szerinted mit nyer egy mentorált egy ilyen programból? Te mit nyertél? Szerintem a program előnyei a mentorált szempontjából a következők: kapcsolatépítés, új szemléletmódok megismerése, szakmaismeret. A mentorált a program során betekintést nyerhet a mentora mindennapjaiba, problémamegoldási ötleteibe. Mentorommal már a kezdetekkor kiderült, hogy alapelképzeléseinkben is hasonlítunk egymásra. A továbbiakban még rengeteg hasznos tanácsot kaptam a tőle. Empatikus hallgatóságot ismertem meg benne. A hozott problémákat tudtomon kívül én oldottam meg. A mentorom csak időnként, amikor szükség volt rá vezette a beszélgetést egy-egy jól irányzott kérdéssel. Voltak házi feladataim is, melyekből szintén sokat profitáltam. Az egyik alkalommal például a főnökömnek történő változás-előkészítő tanácsot készítettünk elő és ekkor azt az otthoni feladatot kaptam, hogy a következő alkalomra szedjem össze jobban a gondolataimat úgy, mintha a felettesemnek adnám elő őket.
  • Milyen gyakran találkoztatok a mentoroddal? Hetente 1 órát.
  • Mentoring kapcsolatban ki hozza a témát? Szerintem egy jó mentorprogramban maga a program van úgy kitalálva, hogy bázisokat képez a megbeszélésekhez. Pl. Az első alkalom: a bemutatkozásé, hiszen szerintem a program egyik fő előnye az, hogy a felek belelátást nyerhetnek egymás életébe és megoldási stratégiáiba. A következőkben pedig ezen alapból kiindulva az egyik fél által hozott problémában lehetne elmélyedni, itt is egy sorvezetőt követve, egyre inkább elmélyedve, házi-feladatokat, célokat meghatározva. Ugyanakkor fontosnak tartom azt, hogy a megoldás kidolgozása mellett a találkozókon maradjon idő az éppen aktuális trendek és témák megvitatására. Hiszen ez teszi a kapcsolatot személyessé és olykor azon kapja magát az ember, hogy többet tanult a másiktól ezen röpke idő alatt, mint a probléma analizálása közben.
  • Ajánlanád-e ezt a programot másnak? Abszolút, sőt, én is részt vennék benne még egyszer szívesen.
  • Megszakad a kapcsolatod a mentoroddal program végét követően? Mentorommal megmaradt a jó viszonyom, azóta a PMI rendezvényein mindig szívesen beszélgetünk. Mi, a találkozásaink során egyre inkább az adott problémára koncentráltunk és így az általános témák háttérbe szorultak. A projektünk sikerének a feladat megoldását tűztük ki. Úgy gondolom, hogy egy erősebb sorvezetővel, az aktuális témákat is frissen tartva az együttműködés is egy szélesebb spektrumba terelődhet.
  • Szerinted egy mentor számára miért érdemes részt venni egy ilyen programban? Tapasztalataim szerint akkor kerül igazán az ember egy tudás birtokába, ha azt képes megtanítani is. A mentoring program egy jó lehetőség a mentor számára is, alkalmat ad tudásának elmélyítésére és ennek strukturálására. Mindemellett a kapcsolatépítés, valamint az új, eddig nem ismert témák megismerése sem elhanyagolható szempont.
  • Hogy lehetne szerinted jobbá tenni a mentoring programot? Sorvezető kialakításával lehetne egy ívet rajzolni a folyamatnak. Ezen anyagokat a program indulásakor rendelkezésre kellene bocsátani. Volt, aki azért nem jelentkezett, mert nem volt egy ide passzoló problémája, úgy gondolta, hogy akkor számára a Rapid mentoring már nem is lehet izgalmas. A kommunikáció és a konkrét probléma megoldásán kívüli egyéb előnyök vázolása ezen segíthetett volna.