Kedves Olvasók, Lénárt Attila vagyok és az alábbi pár mondatban a 2015. május 11-13. között tartott PMI Global Congress 2015 – EMEA kapcsán szerzett élményeimről, tapasztalataimról fogok írni, azon célból, hogy közelebb hozzam a PMI világát a ma Magyarországon dolgozó projektmenedzserek számára.

A kérdés, hogy miért pont én, mint a magyar projektmenedzsment szakma által még széles körben nem ismert tagja, írok a londoni tapasztalataimról, jogosan merül fel. A válasz egyszerű. A konferencia közel 1000 résztvevője közül rajtam kívül csak egy magyar projektmenedzser képviselte Magyarországot, Szalay Imre, PMP a PMI Budapest, Magyar Tagozat Elnöke.

Annak érdekében továbbá, hogy könnyebb legyen megérteni a konferenciával kapcsolatban kialakult véleményem és álláspontom, röviden bemutatkozom. 2008-ban közgazdászként végeztem a Miskolci Egyetemen. Itt kerültem kapcsolatba először a PMI alapelvekkel, melyeket figyelembe véve írtam meg szakdolgozatomat egy projekt megtervezéséről és megvalósításáról. Az egyetem után a ma piacvezető ingatlanfejlesztő Futureal Csoport-hoz kerültem, mint projektasszisztens. Ma már Projektigazgató helyettesként dolgozom ott, 4-5 milliárd Forint értékű budapesti és krakkói lakóingatlan projektek (250-300 lakás/projekt) projektvezetőjeként. 2013. év végén BsC Gépészmérnöki diplomát szereztem annak érdekében, hogy minél könnyebben találjam meg helyem a műszaki vonalon is, majd 2015. év elején lettem hivatalosan is PMP, amikor már a PMI által megkövetelt szakmai tapasztalat is lehetővé tette, hogy levizsgázzam.

A konferencia helyszíne a kiváló adottságokkal rendelkező London Excel Exhibition Center volt, ahol 3 szinten zajlottak az események. Professzionális módon szervezték meg a konferenciát. Külön regisztráció során mindenki kapott egy névtáblát a saját menetrendjével. Ugyanis saját menetrendet lehetett kialakítani attól függően, hogy mi érdekelte a résztvevőket. Három napon át hatvan választható előadás közül lehetett válogatni, napi négyet, mivel egy időpontban öt előadás zajlott, öt különböző helyszínen. Minden előadás előtt szkennelték a bejárat előtt az adott előadásra beülő résztvevő névtábláját, ami alapján a megszerezhető PDU pont automatikusan jóváíródott a PMI.org honlapján, ha a regisztrált résztvevő tagként volt nyilvántartva. Ezek az előadások minden esetben 1 óra 15 perc hosszúságúak voltak (1,25 PDU/előadás). Minden nap egy közös nagy előadással kezdődött, ahová egyszerre be tudott ülni a közel 1000 regisztrált résztvevő. Az előadások tematikája, szintje (introductory, intermediate, advanced level), előadója előre meg volt adva és egy vázlat is letölthető volt, amely segítette a résztvevőket, hogy dönteni tudjanak, melyik előadást szeretnék meghallgatni. Az előadások 3 téma köré csoportosultak:

  • technical project management
  • leadership
  • strategic/business management

A konferencia egy projektmenedzser számára több fronton kínált lehetőségeket:

  • Kapcsolatépítési lehetőség a többi, a világ minden szegletéből érkezett projektmenedzserrel, szakemberrel a résztvevő saját vagy egyéb szakterületén kívül. A szervezők gondoskodtak arról, hogy az azonos iparágban lévők könnyebben megtalálják egymást. Egyrészt a névtáblákhoz biztosítottak több iparágat nevesítő kiegészítőt, úgynevezett „ribbon"-okat, amelyeken az adott iparág volt feltüntetve. Másrészt a közös ebédek alkalmával külön asztalokat biztosítottak az egy iparágból érkezők közötti kommunikáció, kapcsolatépítés megkönnyítésére úgy, hogy különböző színű zászlókkal jelölték meg azokat.
  • Ötletek, módszerek: az előadások sokszor gyakorlat orientáltsága „rákényszerítette" a résztvevőket arra, hogy kommunikáljanak egymással egy adott probléma megvitatása közben. Lehetőség nyílott tanulni másoktól, akik más országban, más területen hasonló pozícióban dolgoznak. Betekintést nyerhettek a résztvevők egy adott probléma kapcsán más gondolkodásmódokba, megközelítésekbe. Bátran állíthatom, hogy minden résztvevő nem egy olyan ötlettel gazdagodott, amire eddig nem gondolt és később tudja majd hasznosítani munkájában. Az előadók által felvázolt esetek, esettanulmányok sokszor segítettek megérteni a saját csapatomban rejlő lehetőségeket, veszélyeket. Minden esetben lehetőség volt interaktivitásra is. Az előadók egytől egyig szakmában dolgozó projektmenedzserek voltak, tanácsadók, akik elérhetőek voltak a hallgatóság számára bármilyen kérdés vagy probléma megvitatása ügyében. Én magam közel fele-fele arányban ismertem meg közelebbről az előadókat és résztvevőket.
  • Más nézőpont: sokszor észrevettem, hogy más kultúra, más megközelítés is adhat hozzáadott értéket a saját projekteken meglévő problémák megoldásában. Nem egy alkalommal teljesen életszerű, közéletből induló példa alapján közelített egy adott téma felé az előadó, míg elért igazi mondanivalójához, rákényszerítve ezzel a hallgatóságot a gondolkodásra, fejlődésre.
  • Előadások anyaga: minden előadás anyagát elérhetővé tették az interneten. A sok még ismeretlen modell, mely később, szinte minden jellegű projekt vezetése során alkalmazható, nem található meg egy helyen, így egy PMP számára ezek az előadás anyagok nagy értéket képviselnek. Mint frissen minősítést szerző PMP sok esetben kaptam megerősítést egy-egy modellről, vagy módszerről az előadások alatt, melyek segítettek azok megértésében és abban, hogyan lehet még hatékonyabban használni egy-egy eszközt a jövőben. Az összes, mintegy 60 előadás anyaga letölthető a résztvevők számára, akik ezzel egy gyakorlati problémákkal, lehetőségekkel foglalkozó „szakkönyvet" kaptak „ajándékba".
  • PDU pontok szerzése (max. 18-19 PDU), melyek automatikusan jóváíródtak.
  • Külön PMI könyvtár működött, a PMI könyvek fél áron voltak megvásárolhatóak.

A konferencia általános témája, megközelítése, témáinak irányultsága:

Szinte kivétel nélkül a projektvezető által képviselt szerep volt az előadások központjában a gyakorlati projektvezetési módszereken túl. Úgy gondolom, hogy pár félmondattal, idézettel érzékeltetni tudom az olvasóval, milyen témákról szóltak az előadások, milyen hasznuk lehet a jövőre nézve:

  • Más ember, más nézőpont (új ötletek) – érdemes minden projekttag véleményét kikérni, megkövetelni, hogy szóljon.
  • Social capital – törődés, bizalom kiépítése kulcsfontosságú az eredményesség érdekében.
  • Célunk elérése érdekében nem csak az elvárás és a módszer a fontos, hanem azok az indikátorok is kulcsfontosságúvá válnak, amelyek jelzik, hogy letértünk az adott útvonalról.
  • A csapattagokat segítőkésszé kell tenni a projektsiker elérése érdekében.
  • Egy projekt sikeressége nem határozható meg azzal, hogy költségvetésen belül valósítottuk meg, hiszen létezik költségtúllépés nélkül, határidőben befejezett projekt is, aminek a végterméke végül nem is került hasznosításra az átadás után. A projekt sikeressége az egyik legösszetettebb tényező.
  • Biztonságosabb egy részeg sofőr mellé beülni, mint egy alváshiányban szenvedő sofőr mellé. (A mondanivaló, hogy a túlterheltség egy nagyon nagy veszélyforrás. Oda kell figyelnünk nemcsak a saját csapatunkra, hanem saját magunkra is!)
  • Egy jelentés nemcsak a számokról szól, „történeteket" kell adnunk melléjük. Azaz egy CPI mutató önmagában még nem ad teljes képet magyarázat nélkül.
  • A „mindset" (azaz gondolkodás) fontossága: hogyan gondolkozunk? Minden projektmenedzsernek érdemes elkészítenie egy érzelmi intelligencia tesztet, amiből sok hasznos dolog derülhet ki.
  • Nagyon fontos, hogy a projektmenedzser feltegyen magának két kérdést: „How am I a problem for the others? How can I helpful for the others?
  • A „megfélemlítés", mint vezetők által elkövetett hiba nagyon gyakori. Olykor nem is gondolunk bele, hogy kezelhetetlenül sok feladat kiadása már a munka manipulációjának számít.
  • A kockázatkezelés fő üzenete: „Stop reacting, it is too late". Mielőtt bekövetkezik a negatív esemény, kezelnünk kell!
  • Csak attól a csapattól várhatunk el kiváló teljesítményt, amelyik csapat kiváló körülmények között dolgozik!

A szünetekben továbbá lehetőség volt a kapcsolatépítés mellett a szakmai kiállítók eszközeit, az általuk kínált lehetőségeket megismerni, hogy mi az, ami a saját projektünk kapcsán hozzáadott értéket biztosítana. Ezt később a „networking lunch" -al is összekötötték.

Két további fontos téma még, amit még kiemelnék. A mai projektmenedzsment szakma a londoni tapasztalataim alapján folyamatosan fejlődik és jó volt azt hallani több projektmenedzsertől, hogy a szakmája nem egy adott iparág, mint pl. IT, hanem maga a projektmenedzsment. A projektmenedzsment szakmai fejlődésében egyre nagyobb szerepet kap az „Agile project management" (folyamatos reakció az eseményekre) és a projekt portfólió menedzsment tudomány fontossága. Kb 700.000 PMP van a világon, miközben PfMP-k száma nem éri el a 250-et. Úgy látom, ezen a két területen van még nagy fejlődési lehetőség.

Mint ingatlanfejlesztő egy dologban csalódtam. Sem a PMI szakirodalma, sem a kiadott könyvek nem foglalkoznak konkrétan a klasszikus ingatlanfejlesztési projektmenedzsment témájával. A konferencia kapcsán is a megjelölt iparág a „construction" volt és a könyvesboltjukban árult könyvek is Construction management témákkal foglalkoztak, ami csak az ingatlan műszaki projektmenedzsere által elvégzendő feladatokra fókuszált, nem gondolva egy ingatlanfejlesztési projekt egyéb aspektusaira, soft költségeire (marketing, értékesítés, könyvelés, jog stb.), bankfinanszírozási követelményekre, vagy a folyamatokra, melyek nélkül elképzelhetetlen egy ingatlanprojekt.

Belépés tagoknak

Legyen tájékozott!

captcha 

PMI 500 Club

500 Club 2019 Budapest

500 Club Budapest

Registered Education Providers

 

szinergia-logo

Partnerek

momart

ujpmszlogo

HOA

   hte670

 

njszt

KPMG Blue logo web

 

Szponzorok

OTP Bank logo   itshlogo
logo turkiz

szinergia logo

iilllogo

pmigloballogo

nea 1


dxc logo

CELEBRATING 50 YEARS OF COMMITMENT T0 PROJECT MANAGEMENT

PMI logo50th RGB wTagCelebrating PUR onWhite

Kövessen minket!

facebook   linkedin   twitter

Kérjük, ajánlja fel személyi jövedelem adója 1%-át a PMI Budapest-nek!

PM Tudástár