palvolgyi lajos

Egy budapesti gimnáziumban megvalósított projektalapú tanulási program kapcsán merült fel az az igény, hogy szükség lenne egy olyan tesztre, amely alkalmas a projektkompetencia alapszintű mérésére. Ez a PROMISchool elnevezésű program a projektmenedzsment egyes alapelemeinek elsajátítására irányul. (A program részleteiről kollégáimmal az Óbudai Egyetem projektkonferenciájának egy másik előadásában számoltunk be.)

Tekintettel arra, hogy a szakirodalmi tájékozódás során nem sikerült alkalmas tesztet találni, Peter Drucker mondására gondolva („if you can't measure it, you can't manage it”) megkezdtük egy új teszt kifejlesztését.

A teszt a Project Management Institute (PMI) Project Management Professional (PMP®) nemzetközi szakmai minősítő tesztjéhez hasonlóan szituációs kérdéseket tartalmaz. Természetesen ezt alapszinten teszi. A PMP® teszttől eltérően egy átfogó történetre épül, és végigmegy egy elképzelt projekt fontosabb állomásain. A kérdések egy-egy tipikus projekthelyzetet mutatnak be. A válaszadónak ezek részletgazdag leírásából kell megértenie a projekt szempontjából lényeges mozzanatokat, és meghatároznia azt, hogy mit tenne a felkínált lehetőségek közül.

A szuken ertelmezett projektkompetencia meresi modellje

A szűken értelmezett projektkompetencia mérési modellje

  • Az Óbudai Egyetem májusi projektkonferenciáján elhangzott előadás a projektkompetencia értelmezéséből indul ki, lehatárolva azt más általánosabb kompetenciákkal vagy képességekkel, készségekkel szemben, amelyek fejlesztésére egyébként a projektalapú programok kiválóan alkalmasak, de nem azonosak a szűkebb értelemben vett projektkompetenciával. Az előadás kitér a projektkompetencia kontextus függőségének kérdésére, és ismerteti a teszt aktuális változatával nyert empirikus adatok elemzésének eredményeit.
  • Megítélésünk szerint egy ilyen teszt sokoldalúan alkalmazható. Egyfelől projektalapú tanulási programok hatásvizsgálatának hasznos eleme lehet a középiskolákban és a felsőoktatásban, másrészt lehetőséget adhat különböző diák és felnőtt csoportok projektkompetencia eltéréseinek vizsgálatára, illetve más tesztekkel kombinált alkalmazására.
  • Az egyik vállalat a tesztet már kipróbálta a projektasszisztensek kiválasztása során.
  • Az előadás célja az is, hogy partnereket találjunk a teszt továbbfejlesztéséhez és a különböző csoportokat reprezentáló nagyobb minták további vizsgálatához.

Diakok es projektekben jartas felnottek eredmenyei koezoetti kueloenbsegek

Diákok és projektekben jártas felnőttek eredményei közötti különbségek

 

Örömmel vesszük, ha a tesztet a kollégák alkalmazzák, visszajelzést adnak, tájékoztatnak tapasztalataikról, ill. anonimizált adatok cseréjével segítjük az eredmények értelmezését.

A teszt aktuális változata elérhető itt: https://forms.gle/5pjGjkN8CGy3RaAJ8

 

További részletek a kapcsolódó konferenciatanulmányban: 

Pálvölgyi Lajos: A projektkompetencia értelmezése és mérése (2019):

https://www.researchgate.net/publication/333488498_A_projektkompetencia_ertelmezese_es_merese

Belépés tagoknak

Legyen tájékozott!

captcha 

PMI 500 Club

500 Club 2019 Budapest

500 Club Budapest

Registered Education Providers

 

szinergia-logo

Partnerek

momart

ujpmszlogo

HOA

   hte670

 

njszt

KPMG Blue logo web

 

Szponzorok

OTP Bank logo   itshlogo
logo turkiz

szinergia logo

iilllogo

pmigloballogo

nea 1


dxc logo

CELEBRATING 50 YEARS OF COMMITMENT T0 PROJECT MANAGEMENT

PMI logo50th RGB wTagCelebrating PUR onWhite

Kövessen minket!

facebook   linkedin   twitter

Kérjük, ajánlja fel személyi jövedelem adója 1%-át a PMI Budapest-nek!

PM Tudástár